Jak się okazuje szczególnie młodzi Polacy chętnie korzystają z interaktywnych rozwiązań oferowanych przez państwowe instytucje. Do korzystania z internetowych platform z jednej strony zmusiła nas epidemia, z drugiej zaś własna wygoda. E-obywatel to specjalna platforma, która ułatwia kontakt różnego rodzaju instytucji z petentami. E-obywatel w swoim założeniu ma na celu ograniczenie do minimum bezpośredniego kontaktowania się z obywatelami, zastępując wizytę na miejscu siecią internetową.. Przepływ informacji w aplikacji jest bardzo szybki i nie ma w nim miejsca na błędy. Każde działanie zarówno petenta, jak i urzędnika jest kontrolowane i rejestrowane, dzięki czemu pozostawia naprawdę niewiele przestrzeni na ludzki błąd. Kolejnym krokiem może być niemal całkowita eliminacja bezpośredniego kontaktu na rzecz internetowych rozwiązań, co niesie ze sobą wiele wymiernych korzyści.

Jak działa E-obywatel?

Do platformy E-obywatel https://www.comarch.pl/administracja-publiczna/produkty/platforma-comarch-e-urzad/ należy zalogować się poprzez profil zaufany. Aby go uzyskać można udać się osobiście do urzędu lub zalogować się za pośrednictwem swojego banku lub e-dowodu. Obsługa profilu jest bardzo prosta i intuicyjna. Program posiada menu, w którym znajdziemy poszczególne interesujące nas kwestie.

Zalety E-obywatela

  • Bezpieczeństwo - system logowania jest jak najbardziej bezpieczny i poparty odpowiednimi certyfikatami. W celu zachowania bezpieczeństwa konta nie należy podawać swoich danych do logowania.
  • Szybki system płatności - do tej pory występowały problemy z płatnościami za pośrednictwem samorządowych i państwowych witryn. Obecnie E-obywatel jak najbardziej udostępnia szybkie płatności elektroniczne.
  • Możliwość rezerwacji wizyty - dzięki aplikacji można zarezerwować czas urzędnika na swoją wizytę. To bardzo dobre rozwiązanie aby uniknąć kolejek.
  • Powiadomienia SMS - zapominalscy mogą otrzymywać z systemu SMSy powiadamiające o zaległościach w płatności podatków, niezałatwionych sprawach, wydaniu decyzji itp.
  • Intuicyjna obsługa – wszystkie podstrony aplikacji, formularze, wnioski zostały przygotowane tak, aby petent od razu wiedział jakie czynności musi wykonać.
  • Klarowne procedury - petent ma dostęp do informacji w jaki sposób ma złożyć wniosek, jakie dokumenty będą potrzebne i otrzymuje potwierdzenie złożenia wskazanych dokumentów.
  • Bieżące informacje - osoby logujące się do systemu mogą otrzymywać bieżące informacje o wydarzeniach w najbliższej okolicy.
  • Dostępność - serwis dostępny jest o każdej porze dnia i nocy, przez 7 dni w tygodniu. Pozwala na złożenie wniosków i rozpoczęcie wymaganych procedur w dogodnym dla obywateli czasie.
  • Korzyści dla urzędów - portal E-obywatel ma za zadanie ułatwiać pracę także urzędnikom. Dzięki niemu część spraw podejmowanych osobiście, może być załatwiona przez internet. Jeśli wniosek jest kompletny jego rozpatrzenie jest bardzo szybkie. Wszelkie braki są natychmiast widoczne, co znacznie przyspiesza pracę. Wydana decyzja natychmiast trafia do skrzynki odbiorczej petenta.

Wdrożenie E-obywatela

Wdrożenie instytucji E-obywatela zależy przede wszystkim od samorządów, do czego są sukcesywnie zachęcane. Do nich należy wybór oprogramowania i jego uruchomienie, przy czym instytucje otrzymują często ogromne wsparcie w tym zakresie i dotacje celowe na uruchomienie tego typu usług. Do obywatela należy jedynie skorzystanie z aplikacji lub strony www przez urządzenie mobilne lub komputer.