Jak głosi przysłowie, każdy kij ma dwa końce – a każdy rodzaj marketingu ma swoje mocne i słabe strony. Ich znajomość pomaga wybrać najskuteczniejszą, najbardziej opłacalną, a przy tym najmniej ryzykowną formę promocji. Dlatego dziś zapraszamy do zapoznania się z krótkim zestawieniem najważniejszych wad i zalet influencer marketingu.
Influencer marketing – najważniejsze informacje
Ta forma marketingu, jaką jest influencer marketing, polega na wykorzystaniu popularności i zaufania, którymi wśród swoich odbiorców cieszą się internetowe osobistości, takie jak blogerzy, vlogerzy czy instagramerzy, do wpływania na opinie i decyzje zakupowe konsumentów. Influencer może np. zamieścić wpis sponsorowany na swoim blogu, przeprowadzić test i napisać recenzję, nakręcić wideoporadnik lub przeprowadzić streaming z unboxingu produktu. Możliwości jest wiele i przynoszą one wiele korzyści, ale też stwarzają pewne zagrożenia.
Influencer marketing – korzyści
Decydując się na kampanię influencer marketingu, możesz liczyć m.in. na:
- Duże zaangażowanie odbiorców – szczególnie tych młodszych (15–25 lat) – które przekłada się na konwersję,
- Dotarcie do precyzyjnie wybranych grup docelowych – wszystko dzięki temu, że grono odbiorców influencera bardzo często charakteryzuje się sporą jednorodnością pod względem cech takich jak np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania itp.
- Zwiększenie rozpoznawalności marki oraz zbudowanie wokół niej społeczności,
- Ominięcie „ślepoty bannerowej” oraz wtyczek blokujących reklamy w przeglądarkach,
- Dostępność wielu kanałów – YouTube, serwisy społecznościowe, strony internetowe itd.
- Oryginalny i użyteczny dla Twoich klientów content.
- Zwiększenie widoczności firmowej strony www – promocja przez influencera wiąże się zwykle z zamieszczeniem odnośnika do witryny promowanej marki, co nie pozostaje bez wpływu na SEO.
Influencer marketing – zagrożenia
Trzeba przyznać, że influencer marketing nie jest najłatwiejszą do zaplanowania i wdrożenia formą promocji. Na jakie zagrożenia należy uważać i jakich błędów się wystrzegać?
Największe ryzyko jest związane zawsze z osobą samego influencera. Można powiedzieć, że gdy wszystko przebiega tak jak powinno, „dzieli się” on z promowaną marką popularnością, zainteresowaniem i zaufaniem, którym darzą go jego fani. W mniej sprzyjających okolicznościach, np. w przypadku wpadki wizerunkowej, marka zostanie obciążona częścią negatywnych reakcji i emocji skierowanych do twórcy, z którym nawiązała współpracę.
Inną wadą influencer marketingu jest jego utrudniona mierzalność. Trzeba podkreślić, że efekty tego typu kampanii można i trzeba mierzyć oraz monitorować, jednak nie jest to tak proste i oczywiste jak chociażby w przypadku SEO, SEM czy contentu. Tymczasem wybór i obserwacja odpowiednich KPI jest niezbędna do optymalizacji prowadzonych działań oraz efektywnego zarządzania budżetem.
Wymienione tu trudności nie powinny Cię jednak zniechęcać i prowadzić do całkowitej rezygnacji z influencer marketingu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doświadczonych ekspertów z wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Powodzenia!
Artykuł partnera